Forshaga-Deje

Grundades fredag 9 december 1960
Klubb 12998 - Distrikt 2340 - Charternummer

1960 bildades Deje-Kil Rotaryklubb.

Första föredraget hölls 12 okt. Det var dåvarande museichef Gösta von Schoultz som pratade om riksvapnet, Värmlands vapen och Sveriges flagga.

Charterhögtiden hölls 25 mars 1961 i Nedre Ulleruds kyrka med efterföljande supé på Stadshotellet i Karlstad. Charterbrevet överlämnades av dåvarande distriktsguvernören Edvin Håkansson.

Sammanträdesdagarna fastställdes till onsdagar som på den tiden var TV fria.

1964 beslöt man att utöka upptagningsområdet till att också omfatta Forshaga. Forshaga hade dittills tillhört Karlstads rotarydistrikt.

1986 ville rotarykamraterna i Kil bilda en egen Rotaryklubb med säte i Kil. Deje – Kil Rotaryklubb var fadderklubb och ändrade sedan namnet till Forshaga-Deje Rotaryklubb.

1989 blev det tillåtet att välja in kvinnliga medlemmar, och den första kvinnliga medlemmen blev Britt Olsson 1992. Britt har sedan varit president 99-2000 och 2014-15.

Klubben har genom åren haft 2 distriktsguvernörer: Bertil Runestam som var klubbens grundare och Väring Jernström.

Klubben har också ”nästan” haft besök av världspresidenten. I alla fall kom Hiroji Mukasa till Karlstad 1983. Hans tema var ”Mankind is one-Build bridges of friendship throughout the world.”

Apropås teman så var det den svenske världspresidenten Carl-Wilhelm Stenhammar som hade temat “Service Above Self”. Det försöker vi leva upp till liksom Hugh Archers tema ”Enjoy Rotary”, ”Ha roligt i Rotary”. Och det har vi.

Forshaga-Deje Rotaryklubb har idag 22 medlemmar. Vi samlas varje onsdagkväll kl 1830 i Forshaga Hotell/ Farmors place.

Vår duktiga programkommité med Gösta Århammar, Urban Nilsson, Hans Lindquist och Sven-Åke Asplund, engagerar intressanta fördragshållare och studiebesök mm.  Under måltiden och föredraget cirkulerar ”Tures Bössa” där vi lägger i ett valfritt belopp som vid årets slut uppgår till flera tusen kronor.

”Tures Bössa” tillkom på ett initiativ från Ola Wessmark. När han var med i Kristinehamn-Bro Rotaryklubb hade de en sparbössa i form av en pingvin, där man fick ”böta” om man gjort något speciellt. Ture Jansson, medlem, polis och jägare gjorde bössan som bär hans namn.

Vi försöker att leva upp till Rotarys motto "Service avbove self"/ "Omtanke utan baktanke" genom att bidra till både de såväl internationella som lokala projekten.

Vi ger bidrag till barnhem i Rumänien, till Rotary Hjälper/flyktingkatastrofer, till Läkarbanken, till Alla Kvinnors Hus i Karlstad. Vi ordnar årligen en konsert där överskottet genom stipendier till begåvade skolungdommar i Forshaga – Deje. som stimulans till vidare studier.

Forshaga – Deje Rotaryklubb är idag en livskraftig och vital klubb och vi ser framtiden an med tillförsikt.

Medlemmar

Aktiva medlemmar 7